Visar inlägg med etikett Skönlitterär roman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skönlitterär roman. Visa alla inlägg

onsdag 24 juni 2015

Drömbokcirkeln: Otrohet av Paulo Coelho

Då var andra träffen med Drömbokcirkeln över. Efter att ha upptäckt att caféet var stängt (fast det står att det borde vara öppet) så tog vi en promenad till närmaste park. Solen sken på oss medan vi stod mellan minigolfare och korpenspelare och diskuterade Paulo Coelhos bok Otrohet. 
Jag verkligen avskydde den här boken medan jag läste den, men den passade verkligen i en bokcirkel. Vi pratade på i två timmar utan att behöva kolla på "stödfrågorna" en enda gång! 
Det var så himla intressant att nästan få läsa om boken genom att diskutera den med andra människor. Samtalet gjorde det verkligen värt mödan det tog att ta sig igenom hela boken. Och än en gång har jag lärt mig så himla mycket om mig själv.


/Milla

torsdag 12 juni 2014

Någonstans inom oss, av Kajsa Ingemarsson

Den här boken svalde mig hel. Jag fastnade redan efter de första sidorna och kunde inte lägga ner den. Jag var tvungen ett par gånger, jobb och sömn ni vet, men jag ville inte.

Rebecka låter sig falla 30 meter, sen öppnar hon ögonen och tror att allt var en dröm. Hon ska visa Mikael att hon älskar honom, hon ska sluta med sina spel, hon ska bli en bättre människa.
Plötsligt står ängeln Arayan bredvid henne och de båda ser på när hennes kropp förs bort och när Mikael får beskedet om hennes självmord. Hennes oväntade självmord. Hon var gift, framgångsrik och lycklig. Eller?

Den här boken handlar om ångest, om sorg, om insikt och acceptans. Den här boken handlar om hur det är att förlora någon man älskar och att acceptera hur livet har blivit.... eller i Rebeckas fall, inte blivit.
Rebecka vill inte lämna Mikael och Arayan förstår henne, han säger att han finns där tills Rebecka själv accepterar sin död. I efterdöden får Rebecka träffa några andra spöken som inte heller vill lämna sina nära och kära.

Mikael kan inte förstå hur Rebecka kunde göra det hon gjorde. Han stänger in sig och låter sin mamma sköta allt det praktiska, tills det är dags för begravningen och Rebeckas syster Sofia dyker upp...

Jag rekommenderar verkligen den här boken. Min första tanke när jag läste den var att alla som funderar på att ta sitt eget liv borde läsa den, men nej... alla borde läsa den.

/Milla